søndag, oktober 14, 2018

Sydkystløbet Halvmaraton 2018

Tapen rykkede sig: BLOODY NIPLE! Det ses tydeligt.
Det kilder lidt nu, men jeg bemærkede intet undervejs.
Fire personlige rekorder på ét løb er godkendt, udtaler obskur blogger

I dag bød på et for mig glædeligt gensyn med klubben Greve Trims velorganiserede 21,095 km, som jeg to gange tidligere har gået i ilmarch. I dag blev der løbet. På fire uger har jeg forbedret min halvmaratontid med 7m14s, så det var en fantastisk dag.

af Thorbjørn Hein, inkl. foto, hvis intet andet noteret

Slutspurt. Foto: SportPicure Nordic.
Som den opmærksomme bloglæser og/eller facebookven vil have opdaget, er jeg for tiden i gang med at genopbygge min løbeform, så jeg var ligesom sikkert så mange andre deltagere boostet op af pasta fra i går aftes. Kompressionssokker smøg sig om læggene, et "fancy" (not) pandebånd holdt sveden fra mine øjne, og i det hele taget var det ikke til at skjule, at jeg ikke var kommet for at danse - eller drikke bajere undervejs som for fem år siden.

En masse uredigerede ord samt diverse billeder nedenfor.

Rute
Der var start og mål ved Hundige Havn. Ruten gik blandt andet gennem den skønne Køge Bugt Strandpark og andre naturområder i Greve, Hundige, Ishøj, Vallensbæk og Brøndby. Jeg har færdedes meget på sydkysten de seneste par år, og til gamle FCK-kumpaner vil jeg sige, at det ikke er så slemt, som det måske lyder ... Fantastisk flot dag med høj sol, ca. 15 graders varme og en brise, der på nogle eleverede steder af ruten var let strid, når den var imod, men på den anden side fik vi den også i
ryggen nu og da. Se ruten som video med Relive (LINK).
Pasta i går, til morgen 50g havregryn i grødform.
Indtaget i toget, fordi jeg havde travlt.

Dagens mål: 1t50m00s
For præcis fire uger siden løb jeg mit første længere løb i mange, mange år og var totalt smadret og stadigt langsommere de sidste seks km, men også glad for tiden på 1t51m29s på Copenhagen Half. I de 28 forgangne dage har jeg løbet tre-fire gange om ugen. Mit mål i dag var at forbedre seneste halvmaratontid med 1m30s, og måske også lidt hurtigere. Dog ikke så hurtigt som en sluttid på 1t45m00s, hvilket vil sige en pace på 4m59s pr. km; under træningerne på 5-7 km har jeg nemlig IKKE været komfortabel med et løbetempo nede omkring lidt over 5m/km, så ligefrem at være hurtigere over et halvmaraton var urealistisk - og potentielt skadende.

Hundige. Snart tradition: shout out til AKO.
Ganske rigtigt måtte jeg efter 2 km lade de ballonbærende fartholdere til 1t45m slippe; mine skinneben og lægge protesterede over tempoet. Ihukommende hvad jeg var kommet efter, nemlig en pace på 5m12s, lod jeg mig falde tilbage.

Provokerende T-shirts motiverer
Således holdt jeg +/- det tempo derefter, indtil der åbenbart på den 9. km skete et eller andet. Derfra
løb jeg nemlig alle km hurtigere end 5m/km, hvilket jeg havde svært ved at forstå. Jeg mærkede efter, om knæene syntes at kunne klare det, og de brokkede sig ikke. Det var naturligvis stærkt motiverende at overhale flere og flere af dem, der tidligere havde overhalet mig. Især er det skønt, hvis en sådan konkurrent har et rygtryk som følgende: "Helt ærligt, jeg løber hurtigere end dig" eller "Evolution Race: 001: Predator". To konkrete eksempler. Ang. sidstnævnte blev jægeren den jagede på 16. km, hehe. Det værste, jeg har set, var i øvrigt til Copenhagen Half, hvor en idiot bar en T-shirt med en kæmpestor fuckfinger. Det var fristende at give ham en RIGTIG langemand under overhalingen ... Nuvel, tilbage til dagens løb.

Tims trick til at vinde gratis meter
Ca. 1 km fra mål. F: SportPicture N.
Jeg overhalede flere og flere "kendinge". Et par af disse gutter lagde sig på træk, og selvom min pace var stabil, overhalede de mig så en gang til på et tidspunkt. Dem smed jeg under benyttelse af en teknik, jeg for 25 år siden lærte af min lillebror, der igen lærte den af hans håndboldtræner Tim: Når det går nedad, skal det udnyttes. Jeg bruger det altid: Jeg slapper af i armene, så de bare dingler vildt rundt, mens jeg udnytter den gode, gamle tyngdekraft og lader stængerne få frit løb. Det giver sig udslag i en eksplosiv spurt, som relativt set koster få kræfter; finten er, om man har luft til eksplosionerne, og det havde jeg i dag. Jeg satte/knækkede en del konkurrenter på den bekostning i dag, og i øvrigt også ved at springe alle depoter over; jeg kan godt klare mig uden væske m.v. i mere end knap to timer.

Optur med optur på: fire PR på ét løb
Under 100 m fra mål.F: SportPicture N.
Pacen blev hurtigere og hurtigere, og søreme om ikke jeg halede mere og mere ind på de to, gule balloner, det vil sige fartholderne for sluttid 1t45m. Jeg overhalede dem mindre end 100 m fra mål, og jeg bliver varm om hjertet ved, blot få timere senere, at tænke tilbage på det allersidste stræk. Jeg følte mig 20 år yngre med en seriøst anaerob spurt i god teknik: kæmpelange skridt og høje sving med armene lige frem snarere end flimrende rundt foran overkroppen. Det føltes alt for fedt. Tiden endte på 1t44m15s, så altså en forbedring på 7m14s på kun fire uger. Nu skal jeg lige restituere et par dage, men jeg har vist ikke helt mistet the touch med løb endnu. Opmuntrende, og med vedholdende iagttagelse af mine knæs tilstand: Citius, Altius, Fortius!

Kul på til sidst. Foto: SportPicure Nordic.


Dagens resultat. Over al forventning.

PR: 5 km (bedste siden forår 2015), 10 km og 1 time og halvmaraton (alle bedste siden halvmaraton 2001). Godkendt!

Rigtig flot dag. Her kysten lige ved start/mål.

I mål og ved at køle ned i blid pålandsvind.

Den nuværende iteration af SNMG1 har netop haft besøg af både NATO SEC GEN, SACEUR og COM MARCOM (LINK).
Et lille shout out til kollegerne til søs. Og første offentlige flashing af "se mig, jeg har været NATO-sømand"-trøje.
En del fik dette syn både, da de overhalede mig, og da jeg havde fået gode ben og gav igen.

Medaljen ligner helt sig selv fra 2012 og 2013.


Jeg har åbenbart brug for opvarmning?! De sidste 1100 m var der fuldt kul på (for 2018-udgaven af T. Hein).

Har netop lavet en ny træningsplan på Endomondo Premium. Det er, som om løbet i dag har sat benchmark!
Mojn
Se, det var så min for lange, frit flydende tankestrøm sat i ord, uden de nødvendige beskæringer. Jeg sidder og chiller i sofaen og har optur. God søndag derude.

P.S. Fanebladet Sports (LINK) er opdateret :-)

Ingen kommentarer: