mandag, februar 27, 2012

Bishops Arms Winter Challenge 2012

Stamsted. Efter arbejde var det i dag tid til at se blandt andet, om Kastellets volde stadig står. Det gør de. Og garderne ligeså, dem var jeg forbi over Amalienborg Slotsplads. Det raske trav terminerede ved mit yndlingssted til afslapning i indre by: Bishops Arms. Min anden dagligstue, der vækker søde minder om The Prince Albert, stampubben for enden af min vej i London 2009-2010. Begge steder har en krog, der lægger op til læsning i fred og ro. Desuden serverer Bishops Arms en gang god fish'n'chips med mushy peas (dog kolde), tatarsovs og acceptable chips; sidstnævnte er desværre bare flade pomfritter og ikke cut potatoes, men af fritter at være er de gode.

Denne tur var desuden en del af reccen til Burning Love Classic 2012!

  • Navn: Bishops Arms Winter Challenge 2012
  • Rute: Nyhavn-Kastellet-Østre Anlæg-Kongens Have-Vor Frue Kirke-Nytorv-Det Kgl. Biblioteks Have-Bishops Arms
  • Deltagere: Hein
  • Dato: 27 FEB 2012
  • Distance: 11,5 km
  • Tid: 1:36 time (1616-1751)
  • Gennemsnitsfart: 7,2 km/t
  • Samlet træningsstatus: se her


Slud stod ned, mens klargørelser til vandringen blev gjort.
Navnet til dagens tur lå lige for!

Nyhavn netop passeret. Udsigt fra Skuespilhusets terrasse mod Operaen.

Mærsk var særdeles bevidst om den såkaldte Gyldne Akse, da
han besluttede at donere et operahus til opførsel på Dokøen ...

... en akse, der begynder med Frederikskirken, går hen over slotspladsen,
og altså nu ender i Operaen, der åbnede med Verdis
Aida den 15. januar 2005. Jeg arbejdede i Operaen den aften, det var stort.

Salys rytterstatue af Frederik d. V. Den kostede fire gange så
meget som de fire palæer udenom. Dét er ret vildt, synes jeg.

For Konge og Folk.

Lumskebugten på Esplanaden. Jeg har aldrig været derinde,
men med adresse over for A.P. Møller mistænker jeg stedet
for at fyre nogle propre priser af.

For enden af Esplanaden et vue, der rummer meget af dansk
flådehistorie: Holmen i sig selv; Peder Skram, der i 1982 nedkæmpede
en del sommerhuse og som i dag er museum; den fredede mastekran;
og u-båden Sælen, der var Danmarks indledende bidrag til
Anden (eller Tredje, hvis man regner Iran-Irak-krigen med) Golfkrig.

Karakteristisk gadelygteudsmykning samme sted som ovenstående billede er taget.

Havfruen kigger arrogant væk fra en skuffet svane, der
padler forbi uden at få autograf.

En skulptur i baggrunden. Jeg maaagtede ikke at tjekke navnet.
REDIGERING 5. marts: Det er naturligvis Søfartsmonumentet, hvis
restaurering endte med at blive en skandale for Københavns
Kommune. En stenhugger fra Hvidovre fik opgaven af genskabe soklen
fra 1928, og det magtede han ikke, så det er 8,1 mil. kr. dårligt givet ud.
Hvad værre er, er gipsafstøbningerne af originalen smidt ud, og kommunen
er således ansvarlig for, at vi har mistet en lille del af vores kulturarv.
Man kan læse om sagen her.
Sørgeligt. Tak til KB for at tippe mig om historien.

Ænderne sopper på den tynde is om Kastellet.


Oppe på volden, her nærmere bestemt Grevens Bastion.


Kastelsmøllen, hvor min tipoldefar havde sin arbejdsplads.

Den anglikanske kirke, samt statuen "Vore Faldne" set bagfra.

Efter Kastellet gik turen videre langs Københavns volde, men
i dette tilfælde kun en lille rest, nemlig Østre Anlæg.
Under seneste udsendelse til de varme lande var jeg i sektion med to ukrainere,
hvorfor denne lille buste fangede mit blik - "Ukraines nationaldigter".
En spøjs ting at finde i København!

Ufattelige tider siden, jeg sidst har sat mine ben i Østre Anlæg. Som
skoleelev på Østerbro var det bomben, når man engang imellem tog på ekskursion til denne legeplads.

"Girl Power", jaja.

Lad os springe en ellers fin tur igennem indre by over og konstatere, at efter godt halvanden
time var målet nået, nemlig Ny Østergade 14, lige ved Kgs. Nytorv.

Fish'n'chips og en ESB. Stedet har desuden 400 forskellige whiskyer, herunder
ikke mindst Laphroaig. Varianterne af sidstnævnte er horribelt dyre, men pengene værd.

Maden indtager jeg som standard her, nede i hjørnet, hvor jeg i dag fik afsluttet en af bøgerne
på reolen, nemlig ABC-mordene af Agatha Christie. "A good yarn," som man siger.

Veltilfreds vandringsmand siger tak for i dag.

Tilføjelse den 1. marts:

Fra en senere tur: facaden set fra en taglejlighed i bygningen overfor.



Ingen kommentarer: