mandag, november 13, 2017

Få dem her: uniformsbestemmelser for SVN, HRN, FLV, BRS m.m.

Bestemmelser. I min kamp for, at alle vi uniformerede under Forsvarsministeriets departement klæder os korrekt og værdigt, gøres hermed tilgængeligt følgende uklassificerede dokumenter:
Thorbjørn Hein og Martin Stenvang 2016
Søværnet bruger ikke længere blå kasketpuld i vinterhalvåret.
På billedet et par flotte fyre til flagsdagsparade, 5/9 2017.

  • FKOBST SV.628-501 Uniformsbestemmelser for Søværnet (UBS opdateret september 2020)
  • FKOBST F.628-1 Uniformsbestemmelse for Flyvevåbnet, ny udgave juli 2020
  • FKOBST H.628-1 Uniformsbestemmelser for Hæren, marts 2021, som er en let opdateret udgave af september 2020, som erstattede udgaverne for 2014 og 2018, der supplerede hinanden
  • Uniformsreglement Beredskabsstyrelsen, gældende fra 1. august 2018
  • HJKBST 403-001 UBHJV MAR 2021 Uniformsbestemmelser for Hjemmeværnet, gældende fra marts 2021

Dertil som bonus:
  • Hærens eksercitsreglement, nyeste udgave af juni 2018
  • Rettigheder og pligter som medlem af Hjemmeværnet, juni 2014
  • FKOBST L.202-4 Ceremoniel i Forsvaret, 17. oktober 2019
  • Danske dekorationers indbyrdes rækkefølge, udgivet af Kongehuset marts 2017, downloadet november 2017
Der er også et par gamle reglementer samt prøvebestemmelserne for det tyske idrætsmærke, som kan bæres, såfremt man under certificeret instruktør består prøve og derefter via kommandovejen søger og får bæreret.

Med venlig hilsen

Thorbjørn N. Hein

Se detaljer nedenfor.

Smid gerne en kommentar i kommentarfeltet eller like vores facebookside og skriv der, hvis du kunne bruge det til noget, at jeg har lavet denne reglementssamling offentligt tilgængelig.

Filerne er i en dropboksmappe her (LINK).

Vores facebookside er her (LINK).

mvh

Samlingen af skribentens bæreberettigede medaljer pr. november 2017. Yderst ses makonimedaljen, som fra og med 2017 som en lokalbestemmelse må bæres i uge 29 i Holland af personel underlagt Dansk Nijmegenkontingent.
SENESTE MEDALJEFOTO: april 2021 (link).

4 kommentarer:

Ole Nielsen sagde ...

Skulle det ikke hedde "Medaljebanden" istedet ??

Har forsøgt at få godkendt en medalje for tro tjeneste i Nordatlanten, hvilket chefen for forsvaret afviste, med den begrundelse, at medaljer tildeles for Nato osv.
At man kan få en medalje for en slentretur i Nijmegen er iorden, man får jo osse en medalje når man løber en marathon, men at bære den på uniformen er i min optik totalt latterligt.

Hr. T.H. sagde ...

Hej Ole Nielsen

Jo, måske vi skulle have synonymet Medaljebanden :-D

Bortset fra det er det da en ærgerligt bitter kommentar, du har følt trang til at dele. Personligt benytter jeg enhver lejlighed til at påpege i resten af Forsvaret, at SVN 1 ESK løser essentielle opgaver i NATOPS og betaler samme, eller større, familiemæssige omkostninger som de, der er på INTOPS.

Du har ret til at mene, hvad du vil, om hvorvidt det er latterligt at bære Nijmegenmedaljen på uniformen - det er mig uendeligt ligegyldigt. Medaljen er bæreberettiget jf. reglementerne. Så er du ellers velkommen til at sidde ned og tude i kaffekop over, at dit valg af tjenesteretning ikke har kastet en masse medaljer af sig. Spurgt.

Margona sagde ...

Kære T.H.,
Tak for de 'uploads' de var meget behjælpelig!

Må jeg høre dig om to ting, da jeg selv skifter fra LG til Søværnet om lidt:
1. Bærer du dine Hollandske vinger som stofemblem på din MTS jakke i Søværnet? Det kan være det mig, men det nye reglement omtaler kun udenlandske emblemer i metal, alle i stof (broderet) er vist kun tilladt under udenlandophold.
2. Jeg har også den amerikanske vinge og bærer den lige over venstre lomme, hvor den hollandske er, som jeg ser andre gør, samme sted som den danske vinge. Hollænder bærer selv deres vinge på venstre og samme gør amerikaner. De Jæger jeg har set bære stofvingen har den på venstre, men bør begge ikke være over navnebåndet på højre? Kunne jeg få din mening på det?

Tak på forhånd og jeg håber en dag at møde dig ude på marchruten.

vh
Philip

Hr. T.H. sagde ...

Hej Philip, beklager latenstiden imellem dit spørgsmål og dette mit svar! Faktisk vil jeg opfordre til, at du finder mig på facebook, og så tager vi den derfra. mvh Thorbjørn Hein