tirsdag, november 09, 2021

Lufthavnen Rundt Halvmaraton 2021 - jeg troede, det var løgn!

KAPA-teknik virker

Bloggeren har eksperimenteret med en ny løbestil. Med kun 16 kilometers træning i benene på en knap to måneders periode blev det til ny personlig rekord på halvmaratonet Lufthavnen Rundt den 7. november.

Den 5. november under internatkursus med arbejdet: "Hjemme" fra tre kilometers vindblæst løbetur langs stranden ved Skælskør inden solopgang.

Til Cph Half den 19. september satte jeg personlig rekord (som altid: i nyere tid - jeg har svært ved at konkurrere med mig selv som for 25 år siden), 100% sikkert baseret i at bruge Thomas Vidøs såkaldte KAPA-teknik. Siden Cph Half havde og har jeg set præcis nul flere af de mange videolektioner eller på anden måde lavet lektier. Til gengæld (her kommer ironi) har jeg siden Cph Half løbet hele seks (6) gange. Altså i perioden 20. september til 6. november. Distancer mellem 1,1 og 4,2 km.

Læs mere nedenfor.

Til gengæld, og der er et stort til gengæld, har jeg styrketrænet en del, ikke mindst ben, hvilket har været godt for core og sener/led. Desuden har jeg skåret yderligere af den unødvendigt megen vægt, jeg fra midten af juni gik i krig med. Jeg er gået fra 98 til 80 kg, og det gør alt andet lige de fleste ting nemmere.

Jeg ser frem til på at tidspunkt at sætte mig ned og kigge alle lektionerne igennem, lave en træningsplan og så videre, men indtil nu har bare en grundlæggende introduktion til principperne givet mig så meget ny fart i stængerne. Jeg troede næsten, det var løgn, når jeg kiggede på uret undervejs og så, hvordan jeg stabilt lå til at komme under 100 minutter, hvilket lykkedes med komfortabel afstand. Ruten var ellers hærget af en del blæst, så helt sikkert hårdere vilkår end Cph Half i september.

Alt i alt: Der er uudforsket potentiale for mig endnu ang. KAPA, er jeg sikker på. Hvor langt ned, jeg kan komme i tid, er svært at sige, men med kun 16 km træning på halvanden måned op til en halvmaraton med PR, burde der være plads til forbedring :-) Og så minder jeg om, at hvis du ønsker et medlem af Borgerrepræsentationen, der vil kæmpe københavnernes sag ang. idrætsfaciliteter,  kultur, parkering, Metro og grøn omstilling - så stem på mig den 16. november

Jeg anes i baggrunden - det virkelige motiv er selvfølgelig den imponerende duo foran mig. Foto: Jesper Skovbølle. P.S. Jeg mistænker lidt fotografen for ikke at være glad for mit politiske tilhørsforhold: Hver gang, jeg passerede ham, fik han travlt med at kigge ned på kameraets skærm, eller bare stå passiv, selvom jeg kom i ensom majestæt. Lidt øv, men vi er trods alt i hovedstaden, så som udgangspunkt må man forvente den slags! :-) (og måske jeg tager fejl, piv-piv!)

I mål ved Amager Strandvej.

Sportstiming siger "kun" pace 4:39, hvilket dog også er meget tilfredsstillende.



Farvekorder kadence.

Kadence Lufthavnen Rundt.

Der var desuden i øvrigt rekord i nyere tid på 5 km (21m37s) og 10 km (44m46s). Begge dé rekorder fik jeg forbedret til nytårsløbet den 31. december 2021.

Følg min side her, hvis du vil have en stemme for idrætten i København.

Ingen kommentarer: