onsdag, august 15, 2018

Medaljer og ordensspænde, august 2018

Så kom Erika og Peter Ohm-Hieronymussen tilbage fra velfortjent sommerferie, og jeg har straks hentet mit efter Nijmegen 2018 opdaterede glimmer.


For design, se Note 1.
Se nedenfor for alle billeder, herunder "nijmegenudgaverne", samt en liste over medaljernes benævnelse og noter om regler for bæring.

Lad mig bemærke, at grunden til, at nogle bånd er lidt slidt, er, at Mørch lader deres kunder genbruge bånd fra tidligere spænde, hvis kunden ønsker det. Det gør jeg, for det har sparet mig bogstaveligt talt tusindvis af kroner. Så vidt jeg ved, er sådant genbrug ikke en mulighed hos Mørchs konkurrent, og da jeg har mange medaljer, men intet pengetræ, har jeg p.t. ikke noget incitament til at skifte bling-pusher. Nyt nijmegental på ordensspændet koster også en bagatel, hvor det hos konkurrenten ville kræve en helt ny plade!








Forsvarets Medalje for International Tjeneste Afghanistan

Forsvarets Medalje for International Tjeneste Afrika

Forsvarets Medalje for International Tjeneste Libyen

Forsvarets Medalje for International Tjeneste 1948–2009

Fredsprismedaljen


Lithuanian Land Forces Medal for Distinguished Service (Note 2)

NATO Non-Article 5 Medal ISAF (Afghanistan) (2 gange deployeringer à 6 måneder)

NATO Non-Article 5 Medal Africa

UN Medal for United Nations Mission in Ethiopia and Eritrea

Vierdaagsekruis (Kruis voor betoonde marsvaardigheid) (15 gange)

Vierdaagse Verzorgingsmedaille (med 2006 "Herinneringsspeld" i anledning af marchens aflysning efter én marchdag grundet varme forårsagende to dødsfald og 69 sygehusindlagte)


Deutsches Sportabzeichen DOSB (Silber) (Note 3, 4)

Separat:
March København-Nijmegen (MAKONI) (2 gange) (Note 5)

***

Note 1: Ordensspænder skal opbygges i trapper. Hvis spændet var lavet til andre end en jakkeklædt medarbejder fra Søværnet, skulle opbygningen have været 4+4+4. Søværnets jakkeuniform har imidlertid en ganske bred revers, hvor rækkerne ikke gøres bredere end 3, og altså i nærværende tilfælde derfor 3+3+3+3.

Note 2: Personlig bæringsret bemyndiget ved FPT den 25. november 2011.

Note 3: Personlig bæringsret bemyndiget ved FPT den 17. juli 2014.

Note 4: Tyske officerer bærer efter min bedste vidende kun ordensspændet, ikke medalje, så jeg har hidtil tøvet med at anskaffe en sådan til bæring, selvom jeg har tilladelsen; her i august faldt jeg imidlertid til patten. Båndet er separat, så jeg vil bære DOSB-medaljen situationsbestemt.

Note 5: Tidsbestemt, generel bæringsret oplyst i e-mail fra HJK den 11. juli 2017. For dansk personel er det udelukkende tilladt at bære denne erindringsmønt i perioden lørdag uge 28-lørdag uge 29 som deltager i Nijmegenmarchen. CHV har nemlig fra og med 2017 givet lokal bæringsret. På dansk betyder dét kort sagt, at du har ret til at bære sild og medalje i Nijmegen - men ellers ikke. Hvis du er glad, dansk MAKONI-gænger og over norm i pyntesyg, gør du dig selv og resten af os en tjeneste ved at bevare uniformens værdighed og ikke gå med MAKONI-medaljen andre steder end i Nijmegen! :-)

Ingen kommentarer: