fredag, januar 18, 2013

Nye ting her på bloggen

Hej, her er blogger Thorbjørn. I begyndelsen af 2013 har jeg brugt lidt aftentimer på at fifle med diverse på bloggen. Lad mig opsummere og præsentere det nye, stort som småt! Håber du ka' li' det.


Tags/mærkater til alle indlæg
Jeg har længe haft dette punkt som en "få det lavet - ved lejlighed!" Nu er det gjort: Samtlige indlæg fra begyndelsen af 2006 til nu har fået mærkater på sig. Hvis du fx vil se alle posteringer, hvor Morten Bargisen er med eller nævnt, kan du nu finde hans navn i højre kolonne. Ligeså med navnene på forskellige marcher samt emner såsom "2x40 km", "100 km", "England", "DANCON", "Reportager" med meget mere. Det mærkat, der hedder "Favoritter" er de posteringer, jeg selv synes er bedst; det er ikke nødvendigvis dem, der har fået flest klik igennem tiden.

Quote on walking/Vandrecitat
Placeret i højre kolonne under billedet af de tre bjørnebanditter. Overraskende mange mennesker har sagt kloge eller sigende ting om det at gå. Kierkegaard-citatet kender bloggens fast læsere givetvis, men jeg har en bunke andre på lager. Jeg har lagt ud med et af Charles Dickens.

Favicon
Det er først for nylig (n00b!), at jeg fandt ud af, hvad de små billeder, man ser på fanebladet af en hjemmeside, hedder: favicon. Lille detalje, men nu er der i hvert fald en ligeså lille bjørnebandit på vores faneblad i stedet for udbyderens logo.

Fast menulinje under sidehovedet
I toppen af siden er der nu en linje, hvor man kan klikke sig ind til nogle faste features. Noget af det har tidligere ligget i kolonnen i højre del af skærmen (det var rodet, syntes jeg), andet er nyt.
  • Start. Den gi'r sig selv, det er tilbage til forsiden-knappen.
  • Name. Ikke nyt, det er bare en (engelsksproget) forklaring på, hvorfor vi hedder, hvad vi hedder, inklusiv selvfølgelig om Bjørns dødsfald.
  • English language. Ikke det vilde her, bare en orientering til udenlandske læsere om, at de kan bruge mærkatet "English language" til at finde posteringer på engelsk.
  • Boys. Her finder du en liste over aktive og inaktive bjørnebanditter, med foto og en del biografier. Punktet er ikke nyt, men det blev kraftigt revideret i december 2012.
  • Boys on tour. Dette punkt er helt nyt. Jeg fik alle BB'ere til at liste mig de marcher, de har gået, og oversigten er samlet her. Intet mindre end 20 lande har vi fordelt på enkeltmand gået officielle marcher i.
  • Hein on tour. Dette punkt er ikke nyt, kun placeringen. En liste over alle mine officielle ture samt hvor mange kilometer jeg oveni har trænet. Sammenlagt er det i skrivende stund omkring 10.000 km, kan jeg afsløre.
  • 2013. Her finder du træningsdagbogen for i år. Næste år vil der stå 2014 på fanebladet ... (doh). Som sædvanlig er der også en liste over mål og milepæle for året.
  • CV. Et nyt punkt. Her er en meget kortfattet oversigt over mit levnedsforløb.
  • Walk! P.t. ligger Kierkegaard-citatet her i al sin visdom, men måske andre kommer til. Fx kunne de ugentlige citater ende her efter en uge på forsiden?
  • Burning Love Classic. Nyt punkt, som dog stadig er under konstruktion.
  • Links. Nyt punkt. Jeg har overvejet, om jeg gad bruge tid på at lægge links, når nu alle bare kan bruge google, men nu er det gjort. Jeg håber, nogle/du kan bruge det - måske er der en enkelt side, du ikke kendte.
Og de allerede kendte features ...
I løbet af 2012 har jeg introduceret:
  • Google Translate-scroll down-menu i højre kolonne
  • Google søgefunktion internt på bloggen
  • Top 5 indlæg i forhold til antal klik opnået de seneste 30 dage
  • Og selvfølgelig det (stadig lidt) nye logo, som jeg møjsommeligt lavede i Paint i sommeren 2012!

Ting i godteposen
Jeg er i gang med en større oprydning, sortering og udsmidning af alle de papirer, man som studerende på alverdens uddannelser, civilt som i forsvaret, får raget til sig igennem årene. Mand, der er meget skrammel, og papircontaineren er for længst fyldt. Til gengæld dukker der sjove ting frem, som fx et stort interview med Per Ole, bragt i Politiken for år tilbage. Det skal scannes og på bloggen! 

Kommende artikler:
  • Interview med Per i Politiken
  • Fotos fra Diekirch Marche de l'Armee 2012
  • Fotos fra Hærvejsmarchen 2012
  • Fotos fra Riot Control-øvelse samt helikopterpatrulje i Afghanistan
  • Flere fotos fra de mange ture rundt omkring i København
  • Samt en hel, hel masse nærbilleder af medaljer, for dem, der synes det er sjovt

Og en hensigtserklæring
Jeg har engang læst, at regel nummer 1 om at blogge er "Hav Kun En Blog!" Det har jeg forbrudt mig mod. Jeg lavede en personlig blog i 2005, så kom der en om mit fodboldhold, så denne her, så en om vores grønlandstur. Nu holder jeg mig til Bjørnebanden, så i fremtiden kommer der indlæg, som hverken har relation til march eller militær. Dem vil jeg naturligvis ikke linke til på Marchgruppe DK, via hvilken en del læsere kommer her forbi, men så ved I det.
"Personlige" blogindlæg vil få mærkatet "Hr. Heins Herligheder" (det hed min gamle blog).

Ingen kommentarer: