tirsdag, juni 30, 2020

Tidl. marchchef MAKONI, oberstløjtnant Sven O. Andersen er død

Daværende major Sven O. Andersen, marchchef MAKONI.

I sidste uge fik jeg den frygteligt triste nyhed, at oberstløjtnant Sven O. Andersen onsdag den 24. juni faldt om og døde, alt for tidligt, netop som familien var pakket til at tage hjem fra flere års udstationering i Stettin, Polen, for Svens vedkommende med den ene fod i en velfortjent pension.

Sven var marchchef for Marchen København-Nijmengen (MAKONI) i 2002, 2007 og 2012. Jeg nød Svens lederskab og empati i '07 og '12, da jeg gik med, og særligt i '12 var vi tæt på hinanden, da han og de andre erfarne inddrog mig i marchledelsen. Vi så ikke hinanden i særlig grad før eller efter de to lange marchture, men jeg beundrede Sven for at være en behagelig, dygtig og principfast leder og fører. Han var en sand officer, der coachede sine undergivne, og vores relation tenderede et far-søn-forhold, hvor Sven af en eller anden grund så noget potentiale i mig og viste mig en høj grad af tillid som leder på mit niveau.

Uden Svens utrættelige engagement op til såvel som under MAKONI-turene var disse aldrig blevet til noget; dét er et simpelt faktum, selvom gode kræfter både opad og nedad også var vigtige. Ud over de mange andre bedrifter, han via fx et usædvanligt højt antal missioner har bidraget til i Forsvaret og Hjemmeværnet, er oberstløjtnant Sven O. Andersen således faktisk en historisk figur i det danske militære marchmiljø drejende omkring Nijmegenmarchen.

Al ære og respekt til Svens minde, og mine bedste tanker til hans nære i denne tid.

Thorbjørn Hein

***

Oberstløjtnant Andersen bisættes onsdag den 8. juli kl. 11.00 fra Næsby Kirke, Bogensevej 94A, 5270 Odense N. Påklædning er for militære MTS med baret samt ordner anlagt, alternativt i civil.

Af hensyn til planlægningen, og i forbindelse med coronarestriktioner (kun de nærmeste kan være i kirken), skal der meldes om deltagelse senest den 5. juli til major T. Rasmussen på mail: bi.to@outlook.dk.

Ønsker nogen at bidrage til krans/bårebuket, kan der indbetales 50 kr. ifm. ved tilmelding eller blot ved at skrive til adressen, hvis man ikke kan deltage; betalingsmulighed oplyses.

Ølteltet, i mål efter 16 lange dage med MAKONI i 2012. Marchledelsen samlet i stor lettelse. Sven blev skidefuld den dag, efter mange dages streng ledelse, og det var så dejligt.

Ingen kommentarer: