mandag, januar 02, 2012

M/70: på med det tørklæde, når der er miniaturer på!

N.B. Oprindelig artikel fra den 2. januar 2012. Senest redigeret den 9. februar 2017.

I anledning af et billede af en æret kollega, set på Facebook i dag, bringer jeg en servicemeddelelse til ansatte i Forsvaret, der har anskaffet og bruger selskabsuniform M/70.

Fra HRN 312-011 UBH 16 APR 2010, side 137, Tillæg D.
Misforståelsen, jeg iler med at søge eradikeret, er, at "når man har medaljer på, må/skal man ikke bruge pyntetørklæde". Det passer, men kun til dels. Billedet nedenfor, sakset fra seneste udgave af UBH'en (reglementet "Uniformsbestemmelser for Hæren") viser tydeligere end tusind ord, at man skal bære pyntetørklæde, når der er miniaturemedaljer anlagt.

Det er nemt at forestille sig, hvordan misforståelsen har bredt sig: når reglementet taler om "dekorationer", menes der de "store medaljer", og kun dem. Skandaløst uklart formuleret, vil jeg sige, så det er en ærlig fejl at begå. Eller rettere: lige indtil, at du læste denne artikel!

Da jeg første gang havde en medalje at sætte på M/70, nemlig som ung premierløjtnant i 1999, instruerede en udmærket kaptajn mig, og altså fejlagtigt. Med den gennemillustrerede 2010-udgave af UBH'en er der imidlertid ikke mere at være i tvivl om.

Til min milde overraskelse, og en lille bitte smule foragt over tidernes tilstand, er jeg i øvrigt blevet bekendt med, at man hverken på Hærens Sergentskole eller Forsvarsakademiet kan opstøve en fysisk udgave af UBH, formelt kendt som HRN 312-011.

Reglementet er uklassificeret, jeg har det på fil, og man er hjertens velkommen til at smide en email og bede mig om et eksemplar. Skriv til: hein@makoni.dk hente det og lignende reglementer i en dropbox, jeg har delt. Se dette indlæg.

Redigering 22. november 2012: Snart en halv snes læsere har nu fået tilsendt UBH'en på fil. Jeg gør det stadig med glæde, således at hele hæren en dag, insha'Allah, bliver korrekt påklædt ;-)

Redigering 11. februar 2013: Og søreme ikke, om der er kommet en ny udgave, dateret SEP 2012. Lidet brugervenligt er der ikke gjort opmærksom på, hvor der er ændringer i forhold til tidligere udgave. Blot kan jeg konstatere, at der er fire sider mindre, samt at der ved første øjekast ikke er ændringer for så vidt angår M/70.

Redigering 9. februar 2017: En smule latenstid var der, men nu har jeg seneste udgave af UBH på elektronisk lager. Det er autoriseret april 2014.

Bedste hilsner

Thorbjørn, webmaster og marchtosse

5 kommentarer:

Unknown sagde ...

Jeg har set billede af en sort spidshue til selskabsuniform M/70, men kan intet finde om den. Er der nogen, der kender til den og hvor den evt. kan anskaffes?
Jakob Billstrøm

Hr. T.H. sagde ...

Fra UBH kapitel 5:

"5.5.4.Hovedbeklædning kan for officerer og befalingsmænd af sergentgruppen være såvel spidshue M/69 som spidshue M/70. Generaler kan endvidere anvende kasket M/69 eller kasket M/70. Spidshue M/70 og menighue M/84 bæres som spidshue M/69."

Du kan anskaffe spidshue M/70 gennem fx Seifert.

Thorbjørn

Unknown sagde ...

Tak for hjælpen
Har ellers kigget på Seifert side, men kunne ikke finde den i sort.

Unknown sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Unknown sagde ...

Seifert har sort spidshue jeg var forbi i sidste uge ikke at de sælger mange men de har dem

Chr. Grønbech SG