fredag, marts 07, 2014

En marchgængers første indtryk af uniform M/11

Bemærk Søværnets baret. En helt ny hovedbeklædning
er på vej til værnets personel, så man tydeligt kan se, om der
er tale om en soldat eller sømand i M/11.
En marchgængers første indtryk af uniform M/11

Den nye uniform M/11 MTS er næppe nær så egnet til march som M/01 (balkanuniformen), men dog et behageligt og praktisk sæt tøj. 

af Thorbjørn Hein

I den seneste uge har jeg afprøvet forsvarets nye, værnsfælles uniform: M/11 med Multiterrænsløring (MTS). Jeg har brugt den lette model, som den ses på billedet, med goretexregnjakken som yderpåklædning til de kolde og fugtige morgener her i de bayerske alper.

Snittet er det samme, som man kender det fra uniform M/01 (ørken- og balkanuniformen), så selvom MTS-mønsteret bruges af en lang række andre nationer, er det vores egen model.

Det er en behagelig uniform at bære, rar mod huden, men for marchgængerne har jeg desværre en ærgerlig nyhed. FMT (Forsvarets Materieltjeneste) har tidligere ladet forstå, at ikke alene snit men også stof ville være som på de gamle uniformer. For model let af M/11 er dette imidlertid ikke tilfældet. Vel er den let og behagelig at have på, men når den er blevet våd, taber den eklatant til M/01, som kan gå fra gennemblødt til knastør på ingen tid. M/11 vil nok resultere i lidt flere skrabesår på nijmegendeltageres lår, når bomulden under (og efter) en tung byge kan klæbe rigtig dejligt til benene.

Det skal være min anke, men ellers er det et gennemtænkt og praktisk uniformssystem, man har givet os. Og det skal siges, at jeg ikke har afprøvet M/11 under en lang march endnu - det her er som nævnt første indtryk.

Opdatering: Siden jeg i 2007 skiftede fra kampuniform til M/01-uniformen under march, har jeg ikke haft behov for at bære løbetights i den forbindelse. 4,5 måned efter at have skrevet nærværende artikel gik jeg Nijmegendistancen på et løbebånd, mens jeg var til søs med HDMS ESBERN SNARE. Efter dag 1 af Nijmegen på et løbebånd i M/11 var mine inderlår imidlertid ildrøde af skrabesår. Den militærjuridiske rådgiver blev min redning, for han lånte mig et par tights til de restende tre dage. Ergo var mit første indtryk af M/11's stof beklageligvis rigtigt.


Praktisk detalje: Fast strop inde under den med velcro til distinktionen. På M/01 ryger sidstnævnte konstant op, hvis gradstegnet sidder på, som brugere vil vide. Opdatering: Jeg er blevet gjort opmærksom på, at denne feature allerede findes på nyere udgaver af M/01. Det er blot mig, der er for gammel i gårde og har haft en æææældgammel model, åbenbart.

Ingen kommentarer: